tirsdag 11. august 2009

Tekniske innretninger



Skal man på hjortejakt i tette vestlandsskoger gjelder det å ha det rette utstyret. Vi har utsyrt oss med radio for kommunikasjon. Den er forhådsinnstillt på kanalene vi bruker. Den har også et utall av andre muligheter. Disse skulle jeg teste ut i går. Det gjelder å kunne bruke utstyret skikkelig.


Jeg koblet det til hørselvernet exstrem pro, som er vanntett med mic, og forandret og søkte kanaler. Det endte med at jeg ikke fant tilbake til start på radioen. Etter å ha lest brukermanualen grundig 444 ganger fant jeg de plutselig igjen. Ved en tilfeldighet. Men jeg fant også ut hvor tastelåsen er, og den blir stående på.




Det blir første år med hørselvern på, så det skal bli artig å teste ut. Har jaktet i mangen år uten og har vært heldig. Leste om tinitus i et jaktblad, og det kan komme etter et skudd.




Vi bruker også Gps. På den måten gir vi beskjed over radioen om vår posisjon og endringer på posisjon, slik at vi kan følge med hvor den andre er. Dette har fungert helt utmerket. Når det er så mangen daler og skar er det lett å bevege seg opp feil i forhold til avtalt, og da er det lett å korrigere seg når man vet hvor den andre ligger.
Regner med at vi tar en felt-test en av de nærmeste dagene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar